XCB


Des d'aquest curs l'escola forma part de la xarxa de competències bàsiques, en aquesta pàgina es mostren les diferents activitats que realitzem.

REALITZACIÓ D'UN PROJECTE (Alumnes de 3r A)



Sessió 31
Observem fotos d’uns cadells de York Shire acabats de néixer.
Una companya de l’escola, la Rosa Mª, ens fa arribar unes fotos molt boniques. Són d’uns cadells nascuts aquell mateix dia que pesen només 100 grams. Les mirem a la pantalla de la classe.

 
Sessió 30
Observació de ronyons, cervell i pulmons d’un xai
Aprofitem que l’àvia d’una alumna té una carnisseria i li demanem alguns òrgans de xai (cervell, ronyons i pulmons)  per tal que els nens els puguin tocar i observar. És un animal força semblant al gos. Anotem a la pissarra quins òrgans volem demanar.


Sessió 29
Ens visita la Kira, la gossa de la Laura
Una companya de l’escola, la Laura, ens porta a la classe la seva gossa, un Bichón Maltès femella. Els nens tenen l’oportunitat d’estar en contacte amb un gos de carn i ossos. Ens porta la carnet de vacunes, el carnet sanitari, unes analítiques de sang… Veiem que tenen els mateixos documents que una persona.

 

Sessió 28

Escriuen un mail a la Protectora d’Animals per tal de poder-la visitar.
A l’hora d’informàtica, cerquen información sobre la gossera de Cervera per tal de poder visitar-la. Anoten l’adreça electrónica i escriuen un mail demanant si hi poden anar. L’endemà ens diuen que no, per raons de seguretat no admeten escolars sense els pares.
 


Sessió 27

Audició d’un conte i algunes anècdotes sobre gossos
Una mestra del centre, la Rosa Mª, a qui li encanta explicar contes, ve a la clase a explicar el conte “No!” que va sobre accions que fan tots els gossos i com en reaccionen les persones.

També explica com va adoptar la seva gossa Blat i com un dia, la gosseta es va empassar un ham de pesca i la van haver d’operar.


Sessió 26
Tractament de la información i elaboració d’un mural.
Cada grup té una cartolina i després de fer el tractament de la informació (tria, correcció, decidir com presentar-la…), i elaboren un mural.




Sessió 25
Mirem i escoltem els videos de les visites al Centre veterinari i cada grup amplia la recollida de dades per poder fer el treball final.


Sessió 24
Cerca d’informació sobre les diferents races
Cada alumne cerca informació d’una raça. L’escriu en un full i hi enganxa una foto què ha trobat per internet. Un cop elaborat el document, cada alumne surt a fer-ne l’exposició oral. Prèviament s’han preparat l’exposició per evitar llegir el document.
Ho gravem amb vídeo.
 
Sessió 23
Visita del segon grup al Centre Veterinari de Cervera
El segon grup visita el centre i enregistrem en vídeo totes les preguntes i respostes que es fan.
Aclarim els dubtes sobre si els gossos han d’anar lligats o no, i si és obligatori que vagin al veterinari. Observem que també hi ha menjar sense gluten per a gossos i altres curiositats.
Durant el trajecte, els alumnes van decidint  per quins carrers passar i anem observant les plaques amb els noms.


Sessió 22
Visita del primer grup al Centre Veterinari de Cervera
Per tal de completar la cerca d’informació i donar resposta a les nostres preguntes, visitem el Centre Veterinari, amb la Dra. Isabel al capdavant.
Hi anem mig grup i la visita dura prop d’una hora. Respon totes les preguntes que li fan (algunes establertes i d’altres espontànies). El ensenya fotos de l’Hospital Veterinari d’Igualada, on també treballa, els mostra vacunes i tot allò que interessa als nens.
Gravem tota la sessió en vídeo (hi anem dues mestres).

Sessió 21
Dibuix, per equips, de tot el material que han portat de casa.

En el dibuix DIN A-3 han de posar el nom de l’objecte i per a què serveix. Tots han de dibuixar i escriure. 

Sessió 20
Presentació oral de tot el material que han portat de casa

Tots els alumnes que han anat portant, al llarg dels dies, objectes dels seus gossos ,en fan la presentación davant dels companys, responent les següents preguntes: què és? Per a què serveix? Com ho ha adquirit? I característiques referents al material, forma, preu,  etc.

Un dels objectes és una corretja. Diu que serveix perquè el gos no s’escapi i el xafi un cotxe. Sorgeix el debat de si és obligatori o no portar-los lligats. Alguns nens diuen que ho tria l’amo. Un nen diu que és obligatori perquè ho diu la Generalitat de Catalunya, un altre diu que ho diu l’alcalde i una altre diu que si la raça és perillosa s’ha de portar lligat i si no, no cal. Acordem preguntar-ho al veterinari. (Podríem acordar fer una trucada a la Paeria però decidim no allargar el projecte cap aquí).

Igualment, surt el dilema de si és obligatori portar-los al veterinari o no? A partir de quan es considera que el gos és adult? (perquè hi ha pinso junior i pinso d’adult). Ho preguntarem a la veterinària durant la visita. Gravem les presentacions en vídeo. 


Sessió 19
Mirem el programa Veterinaris de TV3 i parlem de la Laika, la primera gossa que va anar a l’espai.
Com que estem a l’espera de poder anar al veterinari a completar la cerca d’informació, mirem el capítol 104 del programa veterinaris, referent als cadells. Després de comentar-lo, aprofitem els darrers minuts per parlar de la Laika, la primera gossa que va anar a l’espai. Escoltem la cançó de Mecano.






Sessió 18
Cerca d’informació per internet
Baixen a l’aula d’informàtica i utilitzen un ordinador per grup de treball. Entren dins la carpeta del projecte, localitzen la carpeta que correspon a la pregunta que investiguen i entren dins els enllaços que, prèviament, ha preparat  la mestra.
Afegeixen la informació al full que ja tenien començat. Imprimeixen, també, alguna foto sobre el tema.
(A l’aula d’informàtica hi ha 3 mestres per ajudar-los).


Sessió 17
Cerca d’informació als llibres
Per equips, fan la cerca d’informació als llibres que tenim  a la classe. Vam demanar un lot a la Biblioteca Pública Comarcal i  també n’hem agafat de la biblioteca de l’escola.
Treballen per grups de treball i anoten allò referent  a la seva pregunta en un full DIN A-3.  Recordem que cada grup va triar investigar sobre una de les preguntes plantejades.
Aquesta informació la recullen en brut per poder fer, posteriorment, el tractament de la informació.

Sessió 16
Representació de les dades de la tercera pregunta de l’enquesta: taula de freqüència i gràfica de barres amb paper i blocs de construccions.
La tercera pregunta era: De quina raça és el teu gos? Després de fer la taula de freqüències a la pissarra , els alumnes fan la representació amb gràfica de barres sobre paper i material. Al paper, hi tenen fotos de totes les races  més repetides.


Sessió 15
Representació de les dades de la segona pregunta de l’enquesta: taula de freqüència i gràfica de columnes amb paper i regletes.
Ara que ja sabem que pinso i ranxo volen dir el mateix, omplim la taula de freqüències i pintem la gràfica de columnes. A continuació, per grups de treball, fan la representació dels resultats  amb les regletes (cada color de regleta representa una quantitat. Ex. Les blanques equivalen a 10 unitats, les taronges a 9, etc.) han de reunir les regletes necessàries per representar la gràfica de columnes corresponent.



Sessió 14

Aclarim si pinso i ranxo volen dir el mateix.

Pel que fa a la pregunta: què menja el teu gos? Ens vam quedar amb el dubte de saber si ranxo i pinso és el mateix. Unes alumnes busquen la paraula pinso al diccionari i d’altres busquen la paraula ranxo.
 
La definició de les dues paraules és diferent però no queden convençuts que allò què explica que és el ranxo “menjar de poca qualitat per a molts” sigui el menjar que es dóna als gossos. Per tant, decidim trucar de nou al veterinari. Fan fins a 5 trucades en diferents hores i ningú contesta. Finalment, la mestra ofereix el número de telèfon d’una amiga que és veterinària i un alumne truca explicant-li el nostre dilema. La veterinària Judit explica que sí que són dues paraules que volen dir el mateix; la gent les fa anar indiferentment. Ja podrem fer la gràfica.
Sessió 13
Representació de les dades de la primera pregunta de l’enquesta: taula de freqüència i gràfica circular. Les fraccions.
Fem l’anàlisi de les dades de la primer pregunta: Tens gos?. Fem la representació en una gràfica circular i ens adonem que gairebé una quarta part dels nens de l’escola tenen gos (96 de 395). Havíem treballat els quarts el curs passat amb l’aprenentatge de les hores i repassem les fraccions. ¼, 2/4, ¾ i 4/4.

Sessió 12
Recull de dades de l’enquesta

Anem llegint les enquestes i els diferents secretaris van anotant els resultats a la pissarra.
Resultats:
-Tens gos? 96 alumnes n’hi tenen i 299 no.
-Què menja? Pinso 64, ranxo 15, pa sec 6, ossos 2, carn 5, de tot 14.
(Tenim un problema: no sabem si ranxo i pinso és el mateix. Ho haurem de buscar al diccionari abans de fer les gràfiques).
-Com es diu el teu gos? 4 es diuen Kira, 3 Lluna, 3 Nina i la resta estan repetits 2 vegades o menys.
-De quina raça és? Molts alumnes no saben contestar aquesta pregunta. De les respostes obtingudes, tenim que de Bichon Maltès n’hi ha 8, Yorkshire 6, Pastor alemany 6, Canitx 5, Chihuahua 2, Caçadors 3, Cocker 3, Bulldog francès 2 i Labrador 2.

(La lectura de les enquestes s’ha fet una mica pesada perquè hi havia moltes respostes).

Sessió 11
Passem l’enquesta per les classes

Un alumne baixa a consergeria a fer les fotocòpies de les enquestes. Establim, però, que volem que en surtin dues a cada full per estalviar paper. Per tant, no n’hem de fer 395 sinó quantes? Alguns alumnes fan l’aproximació a 400 i diuen que amb 200 ja en tindrem prou.
Els diferents grups/equips passen per les classes que havien triat a fer l’enquesta.
El grup que ha anat a P3A puja dient que ha hagut un problema: els nens de P3 diuen mentides. S’inventen les respostes i diuen que no se’ls hi pot fer. L’altre equip que ha anat a P3B  diu que els ha funcionat bé.
 

Sessió 10
Truquem de debò a la veterinària de Cervera
 
Un alumne va a buscar el mòbil de l’escola a Secretaria i puja a la classe per fer la trucada davant de tots. Surt al davant i l’ajuda una companya que apuntarà a la pissarra les dates i l’hora.
La veterinària li diu al nen que els 22 alumnes no hi cabrien i s’han  de repartir en 2 grups. Dóna dues dates per anar, 8 i 15 de març.
Quan penja el telèfon ho explica a la resta i preguntem com ho farem per saber quants alumnes han d’anar a cada grup.

(Prèviament, la tutora havia establert les dates i l’hora amb la veterinària).



Sessió 9
Elaborem una enquesta 

Els alumnes es pregunten quants alumnes de l’escola tenen gos i decidim fer una enquesta des de P3 fins a 6è.
En grups, redacten les possibles preguntes i després de posar-les en comú a la pissarra triem les 4 més significatives.
A continuació, un grup passa l’enquesta a net i una alumna va a preguntar quants alumnes hi ha a l’escola per saber quantes fotocòpies s’han de fer (cens).
Decidim que cada grup passarà per 2 o 3 classes, trien les aules on aniran i practiquem com s’ha d’entrar, com saludem, ens presentem i expliquem per què volem l’enquesta.



Sessió 8
Cerquem un veterinari

Volem anar al veterinari a formular les nostres preguntes i conèixer, a la vegada, el seu lloc de treball.
Decideixen que el millor lloc per saber si a Cervera hi ha un veterinari és el Google. Hi escriuen: Veterinari a Cervera.
Apareix una entrada, anoten el nom, l’adreça i el telèfon. No coneixen aquell carrer: Av. Duran i Sampere. Diuen que prement damunt del google Maps ens mostrarà el lloc del carrer.
Diferents alumnes surten a marcar l’itinerari a seguir des de l’escola i al final decideixen quin és el més curt.
Llavors han de practicar abans de trucar a aquest veterinari per telèfon: com es presentaran, què demanaran i per què, sense deixar-se de donar les gràcies. 


Sessió 7
Esquelet humà versus esquelet caní

Portem a la classe un esquelet humà i recordem entre tots el nom dels óssos més importants (crani, columna vertebral, clavícula, costelles, pelvis, radi, fèmur…).
Es crea un petit debat per saber si l’esquelet dels gossos pot semblar-se al nostre. Alguns diuen que no, perquè ells tenen una altra posició, amb 4 potes.
Un alumne adopta la posició del gos, amb les mans a terra, i comencen a veure que és possible que els 2 esquelets s’assemblin. Busquem en un llibre l’esquelet del gos i relacionen els ossos de tots dos. Hi veuen dues diferències importants: els ossos de la cua i la forma del crani.
Arribem a la conclusió que som semblants perquè sóm VERTEBRATS, tots dos tenim columna vertebral.
Un alumne pregunta com són els ossos per dins. Demanem que en portin de casa (si pot ser, alguns tallats per la meitat amb una serra per poder-los observar).
També surt  el tema de l’alimentació: un alumne diu que mengen ossos i altres diuen que també mengen ranxo o pinso.


Demanem que portin mostres d’aquests aliments i també l’envoltori amb el preu.


Sessió 6
Relació del gos per dins amb l’interior d’un humà (vídeo)

Mirem un vídeo on podem veure com és una persona per dins, els seus òrgans, esquelet, sentits… per tal d’establir una similitud entre tots els vertebrats i entre ells mateixos i els gossos.



Sessió 5
Coneixements previs

Per tal de saber d’on partim, cada nen fa un dibuix d’un gos per dins i surt a explicar què ha dibuixat.


Sessió 4
Elaboració d’un índex

Una secretària surt a la pissarra per escriure l’índex, les preguntes que ens fem entre tots sobre aquell tema.
També pensem com podem informar-nos per trobar la resposta:
         -Cercar a internet (Google i Youtube)
         -Anar al veterinari.
         -Mirar llibres.
         -Preguntar a la gent que té gossos.

         -Portar radiografies i ecografies (n’aniran portant a la classe).


Sessió 3

Tercera ronda de votacions

Els 2 temes més triats van ser:


  • Per què s’estan morint els óssos polars?
  • Com són els gossos per dins?

Aquesta vegada dividim la classe en dos bàndols i cadascun ha de defensar el seu projecte. Intentar establir tot allò que volen saber d’aquell tema i defensar-lo.
Els alumnes tornen a fer votacions i aquesta vegada surt com a guanyador el tema COM SÓN ELS GOSSOS PER DINS.


Sessió 2
Segona ronda de votacions

Escrivim a la pissarra els 4 temes/preguntes que van obtenir més vots:


  • Per què s’estan morint els óssos polars?
  • Com són els gossos per dins?
  • Com es fan les botes de futbol?
  • Com es fan els remolcs?

Surten els nens que els van triar i la resta de companys s’adhereixen a un grup o altre per tal d’ajudar-lo en la defensa d’aquell tema.

Tots els nens de la classe queden repartits en els 4 grups i escriuen la defensa del seu tema, quines preguntes voldran saber i per què creuen que hem de treballar aquell tema i no els altres.


Sessió 1
Pensem quin projecte volem treballar

Cada alumne escriu en un paper el nom del projecte que vol que treballem. Ha de ser una pregunta concreta que ens permeti investigar per contestar-la. Ha d’escriure també per què està interessat en ella.
Tots els alumnes surten al davant dels companys a llegir quin tema han escollit i per què, per tal que els seus companys el votin.
Un secretari els va apuntant a la pissarra.